dinsdag 19 januari 2016

De krantenbank 1


.

 Aan de dames en heren van de Volkskrant, de Groene Amsterdammer, NRC, Trouw en AD (om maar wat kranten) te noemen.

Betreft: Het aanbieden van goedkope krantenabonnementen:


L.S.

 Daar ik elke dag wel twee keer nee moet zeggen tegen een callcenter medewerker met betrekking tot het verkopen van goedkope krantenabonnementen, stel ik u voor:
De Krantenbank. 

Hoe dat werkt?
Mensen met een minimaal inkomen mogen de overgebleven kranten hebben. Of kopen voor een sterk gereduceerde prijs, 20 cent bijvoorbeeld. Dat scheelt terugsturen of vernietiging zonder dat iemand plezier heeft gehad van het lezen van die krant.
Voor de koper is dat een uitgave die hij zelf kan bepalen, per dag.

Of geef de krant van gisteren weg. Voorpagina's zijn misschien niet meer actueel maar columns zijn nooit oud nieuws. Bovendien recyclen arme mensen de krant vaker. Persoonlijk bekleed ik er materiaal mee, gebruik ik het als onderlegger voor mijn kleinkinderen om op te schilderen, wordt hij hier gebruikt om bloembollen in te bewaren en in de winter om er de planten mee af te dekken.

Ik zou wel een krant willen hebben een of twee keer in de week. Voor heel veel ouderen die geen krant kunnen betalen, betekent de krant van gisteren, buiten het op de hoogte blijven van wat er gaande is, een loopje naar de kiosk of de supermarkt. Voor mensen die nooit een krant lezen omdat het kopen van voedsel een prioriteit heeft, zou wat geestelijk voer ook geen kwaad kunnen. Vooral voor jongeren.

Ikzelf zou dus wel een abonnement willen maar voor deze oudere, en na 45 jaar werk afgekeurde, minimale 'toelage' onvangster, is het hebben van een krant een onoverkomelijke luxe. Zo'n 15 euro voor 10 weken is niet veel (0,25 per dag) maar de eigen bijdrage zorg heeft die euro's al bij voorbaat in de bodemloze zak van de ZV gedeponeerd. Ik koop hooguit een enkele keer een losse krant. Digitaal lezen is ook verboden, ook dat is voor de meer vermogenden.

U kunt iets veranderen aan de slagzin: "Houd u het volk arm, dan houd ik het dom"
Dan kunt u zeggen dat uw krant daar nooit aan heeft meegewerkt.

"Ooit wordt het beter", zei de optimist.


Met vriendelijke groet,



Eveline van Donkelaar
Nederland BV, 19-1-2016






Ps  Weggeven is waarschijnlijk een betere vorm van marketing dan die opdringerige aanbiedingen via de callcenters.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten