maandag 13 oktober 2014

Geen mammografie.




De mammografie is een zogenaamd noodzakelijk kwaad. 
En als het nu eens meer kwaad doet dan goed? 
Miljoenen vrouwen laten mammografieën maken alsof het niets is; de voorlichting van het Nederlandse Ongezondheids Ministerie is bar slecht.

Na de hoeveelheid (natuurlijk te verwaarlozen) straling blijkt ook het (pijnlijke) pletten van de borst en het borstweefsel een (geringe) kans op borstkanker te geven. 
Maar aangezien het borstonderzoek een ludieke manier is om gegevens te verzamelen, een zeer conservatieve (zoals de regeringen) methode met een destijds kostbare investering, zitten vrouwen nog steeds opgescheept met deze pijnlijke en waarschijnlijk onnodige onderzoeken.

Waarom komt daar geen verandering in? 
Omdat na de zooi met het Slotervaart Ziekenhuis Sander Spijker, de echtgenoot van de evenzo geniepige Edith Schippers, de baas mag spelen bij de vereniging tegen kwakzalverij?
Omdat het omzetten van pijnlijk en wellicht gevaarlijk naar pijnloos en ongevaarlijk deze en gene misschien minder winst oplevert?

Ik laat geen mammografie meer maken, de laatste keer hebben ze me zo afgesnauwd toen ik aangaf dat het pijn deed, dat ik boos ben weggegaan. 

Ik ben nog wel teruggegaan om de blijvende striem te laten zien net onder mijn borst, dat stukje huid dat van binnen kapot gemaakt is door de ignorante laborante die de mammografie maakte. Onzin vond men.

Maar daarmee sluit ik ook mijzelf uit van het onderzoek op borstkanker. Het zelfonderzoek doe ik natuurlijk wel maar eens in de zoveel tijd zou ik ook wel een thermografie willen laten doen. Maar dat wordt zelden of nooit vergoed. Terwijl het andere invasieve onderzoek de verzekeraars zelfs duur kan komen te staan. 

Vrouwen zijn blijkbaar nog steeds een zeer ondergewaardeerde menschsoort. 




De discussie met de heren en dames die met ziekte van anderen hun brood dik verdienen ga ik niet meer aan. Kwakzalvers zoals het echtpaar Schippers-Spijker, hoeven bij mij ook niet te komen zeveren. Wel is grappig dat het ministerie van VWS de sociale innovatie prijs 2009 kreeg, om daarna verder niets met de innovatie te doen.

Enfin, ik betaal de thermografie zelf wel als mijn verzekeraar het niet doet. Ik doe dat liever dan dat er betaald wordt voor minimaal 1% meer kans op borstkanker. Een ongevaarlijk onderzoek lijkt mij winst voor iedereen.

Mocht u een thermografie onderzoek willen laten doen dan kan dat in Duitsland  voor een kleine €50,- of in Amsterdam: http://www.thermografie-amsterdam.nl/

Lees de artikeltjes eens door, dames en heren.... ja ook heren krijgen soms borstkanker. Het pletten is slecht voor ons en het kan anders. We moeten er gewoon om blijven vragen zeuren en vooral veel over praten. 
Geen roze ribbons maar goede diagnostiek!





©Gavi Mensch
Nederland BV,12-10-2014

.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten