dinsdag 3 juni 2014

Gemeente Maastricht en de GFT-container

.

Sinds enkele jaren woon ik in een straat waar het via de parallelweg lastig werken is voor de vuilnisauto's.

Maar de gemeente Maastricht heeft nu een kleinere GFT-auto gekocht en daarvan kan de bestuurder zo, zonder uit te stappen, de GFT bakken legen.

In het begin was het een strijd om al die containers met de neus dezelfde kant op te krijgen; dat moet, anders kan de grijparm de bak niet goed legen en blijft het deksel open staan.
Stond hij niet precies goed dan kreeg je een gele kaart en soms erbij geschreven dat je een boete kon krijgen; erg beangstigend natuurlijk.



Zo'n nieuwe GFT-auto en de bijbehorende handelingen van de burgers worden waarschijnlijk in een van die reclamekrantjes met lokaal nieuws aangekondigd (soms zelfs in het Maastrichts geschreven) maar die lees ik dus niet en ik vraag me af wie wel. Out of the blue is ie daar opeens, de nieuwe auto en de gele kaart. 
Mijn hele straat is confuus; ik duik op het net en laat aan de buurtjes onderstaande aanwijzingen van Onno zien.

Niemand heeft bedacht dat op smallere stoepen het wel eens lastig kon zijn om de GFT container zo neer te zetten dat het leven gewoon zijn loop kan nemen. Buren schuiven hem nog wel eens op, iemand stoot er tegen aan. En natuurlijk heeft de gemeente ook niet bedacht dat er misschien een vaste plaats moet worden afgesproken om de eenmansactie van de GFT-auto zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Enfin, nu, nadat al 4 weken mijn container niet is geleegd bel ik naar de gemeente via 01443. Welke gemeente ik wil? Maastricht jodel ik nog vrolijk en jawel, als ik 1, 2, of 3 niet indruk komt er als vanzelf een telefoniste van de gemeente aan de lijn. 
Ik zeg altijd in duidelijk Nederlands eerst met wie ze spreken voor ik ondergedompeld wordt in onverstaanbaar Maastrichts. De telefoniste, zegt dat ze een melding van niet opgehaalde GFT containers pas na 3 uur mag aannemen. Ik vraag waar dat staat op de uitgebreide site. Ik krijg daar geen antwoord op en ze zegt dat ze het zal doorgeven. Dat het ook wel morgen kan worden voordat hij geleegd wordt.

Er verschijnt  die dag geen wagen en ook de volgende morgen niet.
Ik bel dus om 11 uur en ik krijg een telefoniste die al begint met zeggen dat ik het waarschijnlijk niet goed gedaan heb
Ik leg het probleem uit en samen met de telefoniste probeer ik er achter te komen waarom mijn container niet is opgehaald. Nee mevrouw, hij staat precies zoals hij moest staan. Nee, twee weken geleden heb ik niet gebeld, toen was ik met vakantie maar de buurman had duidelijke instructies gekregen. Mevrouw zegt dat ik moet wachten tot drie uur omdat de wagen alsnog kan komen. 
Ik bel om even over drie dat de wagen niet geweest is nadat ik het hele verhaal nogmaals heb uitgelegd aan een telefonist. Die begrijpt dat de container van mij is en dat meer mensen in mijn huis die container gebruiken omdat ik maar alleen ben en dat bijvoorbeeld mijn buurman daar het zaagsel van zijn konijnen bij gooit. 
Dan juicht de telefonist dat dát de reden is, dat dát niet mag en dat ik dus de container moet leegscheppen en dan wordt de rest over twee weken wel opgehaald. Ik vraag of hij zich wel bewust is van zijn domme opmerking, dat leegscheppen na 4 weken hartstikke gevaarlijk is vanwege het ongedierte. Hij zegt dat ik moet begrijpen dat als iets niet mag het gewoon niet mag. Nu ben ik echt laaiend en vraag naar zijn baas of chef. Die blijkt om 4 uur al naar huis te gaan? Dan eis ik een andere collega. 

De collega neemt de telefoon over en ratelt zo snel door dat er geen speld tussen te krijgen is. Het is dezelfde als die van gisteren en vanmorgen. De konijnenkeutels en het zaagsel zijn nu de schuldigen. Er zit niets anders op dan de bak leeg te laten scheppen door de buurman. Ik probeer nog uit te liggen dat er op de site iets heel anders staat maar het mag niet baten. Zij blèrt maar door! Ik zeg dank en hang op. Zoveel stupiditeit....daar moet eerst een kop koffie overheen. Jammer genoeg rook ik niet meer.

Als ik wat gekalmeerd ben pak ik nog een keer de website van de gemeente erbij. Ik weet zeker dat het afval van kleine huisdieren mag.

Et voilà:



 Dan pak ik ook nog die link van milieu centraal er bij:

·                                 Meer informatie over gft-afval op de website van Milieu Centraal

·                                  
Wel
bij het gft
Niet
bij het gft
Aardappelschillen
Asbakresten
Bloemen en (kamer)planten
As uit open haard of barbecue
Doppen van pinda's en noten
Haren van mens en dier
Eierschalen
Kattenbakkorrels zonder Milieukeur
Etensresten (gekookt, gebakken, rauw)
Kauwgom
Gft-bodemplaten / -zakken
Kerstbomen* 
Jus*
Kunstmest
Kaaskorsten zonder plastic
Kurken*
Kattenbakkorrels met Milieukeur*
Lucifers*
Keukenpapier, met voeding vervuild
Luiers*
Koffiedik, koffiefilter, koffie pads
Melk- en sappakken
Mest van kleine huisdieren
Oasis (steekschuim)
Plantenpotten van organisch materiaal
Papier*
Schillen van groente en fruit
Poep van honden en katten*
Theebladeren en -zakjes*
Schelpen
Tuinafval
Sigarettenpeuken
Tuin- en potgrond*
Slachtafval/ dode (huis)dieren*
Vet* (gestold)
Stofzuigerzakken en inhoud
Visgraten en botjes*
Vogelkooizand
Zakken/verpakkingen met het
kiemplantlogo (maar niet op
eigen composthoop)
Volle stofzuigerzakken
.
 Zand

En:

……Voorkom stankoverlast
Een gft- of biobak kan erg stinken, of broedplaats zijn van vliegjes of zelfs maden. Zo gaat u dat tegen:
Stop vlees- en visresten in de vuilnisbak die het eerst geleegd wordt, en verpak ze eventueel in een krant.
Zet de container op een koele plek uit de zon.
……..

Kortom, de konijnenkeutels mogen wel (mest kleine huisdieren) en ook het zaagsel (houtafval). 

Ik bel de gemeente weer. Gelukkig krijg ik dezelfde telefoniste die ik aanraad om nog eens op de website van de gemeente Maastricht te kijken bij milieu afval. Pissig zegt ze dat ze uitgepraat is maar ik zeg dat ik een blog naar de krant stuur als ze niet kijkt, nu, terwijl ze aan de telefoon is. 
Na 10 minuten komt ze terug aan de telefoon en zegt dat ze het gezien heeft maar dat als ze haar dat niet vertellen, zegt zij dat het niet mag en daarmee is voor haar de kous af. 
Leegscheppen is de dus nog de enige optie. 

Ik voer dan aan dat de bestuurder van de GFT-auto niet kan zien wat er in de container zit en dus niet eens weet dat er 3 toegestane konijnenkeutels in zitten. Ze zegt dat ze het allemaal niet kan helpen, ik heb iets fout gedaan en zij gaat me daar voor straffen met het leegscheppen van de GFT container en de rest wordt dan (uiteindelijk) na 6 weken opgehaald. 

Ik zeg dat ik het blog bijna klaar heb, dat ik de milieudienst en de ongedierte bestrijdingsdienst ga bellen en laat komen op kosten van de gemeente en dat ik de baas van de gemeentelijke reinigingsdienst zelf wel bel of de burgemeester.
Dan zegt ze opeens dat ze me doorverbindt!

Ik krijg de waarnemer van de reinigingsdienst aan de telefoon, denk ik,, waar ik alleen van weet dat hij René heet en waarschijnlijk een medaille verdient. Die zegt dat de container morgen geleegd wordt en dat er nog meer containers niet geleegd zijn in mijn straat. Hij maakt zijn excuus voor de overlast. We besluiten dat we een plaats zoeken waar de containers makkelijk heen te brengen en te legen zijn. In 2 minuten geregeld.

Waarom nu toch het hele verhaal?
Omdat er zoveel robots en dummy's achter telefoons zitten, allemaal extra werk en veel geld en tijd en ongemak.
Dat ik volhoud en mondig ben is mijn voordeel. Maar hoe doen anderen dat, ouderen zonder websites? Of mensen die zich laten intimideren?

Morgen laat ik weten of mijn GFT-container geleegd is. De namen van de telefonisten zal ik niet vermelden, als ze ontslagen worden komen nooit meer aan ander werk, vanwege hun domheid.

Wel wil ik van de twee domste telefoonrobots nog een excuus. Daar kan ik waarschijnlijk nog langer op wachten dan op het legen van de GFT container.





©Gavi Mensch
Maastricht, 3-6-2014
All rights reserved 2014



Update: Nu op 5-6-2014 is mijn container nog steeds niet geleegd en heb ik de medaille voor Erik weer opgeborgen. Ik vraag me af of het helpt als ik de gemeente Maastricht via Twitter aanspreek. Ik ga het proberen...... 4,5 weken met opgewarmde GFT resten is niet  goed voor de volksgezondheid.

Update: Nu op 6-6-2014 heb ik via Twitter de gemeente aangesproken en in no time had ik de chef van de GFT aan de telefoon, jawel Erik, wiens medaille ik weer opgeborgen heb. Hij was vrij op 5-6 en nu wordt de bak op zaterdag opgehaald. Ik heb hem een medaille belooft als het echt gebeurd, wel een kleinere.

Update: Hij is geleegd! De vliegen vertrekken richting Tongeren en de stank vermengt zich nu met de lucht van schoonmaakazijn en groene zeep.

En voor Erik en het Twitterteam van de Gemeente Maastricht...



.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten