zondag 9 maart 2014

Veel te dure incontinente verzekeraars.

Ik ben vanmiddag even wat te eten gaan brengen bij een van mijn ex-patiënten. Ze kookt niet ze vaak warm en af en toe kook ik voor haar mee. Meestal mag ik zo naar binnen maar vandaag was ze weer helemaal uit haar doen. Uiteindelijk gaf ze me een brief in mijn handen en stommelde weg om het eten veilig te stellen voor haar katje.

Ze heeft last van chronisch incontinentie (zoals zeker 800000 andere mensen in Nederland), een probleem dat niet verholpen kan worden; ze is een ggz patiënte die nog alleen thuis woont en zich redelijk redt maar zo 'haar ding' heeft met schoon zijn. Gelukkig maar. En dus verwisselt ze het inco-materiaal minimaal 4 x per dag.

Nu krijgt ze een schrijven van haar zorgverzekeraar met een waarschuwing: Ze krijgt in ieder geval nooit meer dan een halve kubieke meter per kwartaal. Dat zegt haar niets en mij ook niet. Verder staat er dat indien ze meer materiaal wil ze eventueel de extra kosten daarvan zelf moet bijbetalen. En dat verder maar moet zoeken op Internet welke leverancier aangesloten is bij haar zorgverzekeraar.
Mijn oude zieke dame heeft geen Internet en ook geen pc, geen smartphone, niets van dat alles. Ik bel een ex-collega
en vraag of dat normaal is….die weet nergens van.

Ik zie in een oude factuur dat een doosje van 10 pakjes voor mijn patiënte €27.50 kost. Dat kan veel goedkoper natuurlijk. Ik heb al eens eerder uitgezocht wat de prijzen zijn bijvoorbeeld bij Kruitvat. 
 Prijs: €19.50 dus per 10 pakjes en dan mag je kiezen of je 5 pakjes voor erg neemt en 5 pakjes voor minder erg. Bestellen en thuisbezorgd. Daar kunnen we als wijkverpleegkundigen vast wel een dealtje uitslepen per wijk.

Voorbeeld: afspraak maken met Kruidvat dat er een kwantum korting geldt als de bezorger 10 kubieke meter aflevert in één gebied en korting omdat we het direct bij Kruidvat bestellen. Dat moet toch al gauw de prijs van een doos naar €15.00 brengen. Dat scheelt op de prijs van de 'zorgmaterialen leverancier' bij 100 doosjes toch al gauw €1250.- op, bij 10.000 doosjes voor de hele stad scheelt dat per jaar €125000.-

Natuurlijk gaan we bovenop een zorgverzekering en een eigen risico onze zieke medemens niet met extra kosten opzadelen. Eigenlijk is het niet vergoeden van incomateriaal  vergelijkbaar met op het Binnenhof alle wc's afsluiten gedurende 6 uur per dag. 

Als we er dan ook een recycle systeem voor de gemeente gratis bij vragen, hebben we ook heel wat minder afval bij het restvuil, namelijk ongeveer 1000000 stuks incontinentiemateriaal.
Op deze manier kan de zorgverzekeraar die besparing van €125000 teruggeven aan de mensen die de minste hebben of het beschouwen als een schenking voor mensen die meer dan 4 x moeten verschonen.
 De gemeente krijgt een sterretje voor het tegengaan van de afvalberg en niet alleen het incontinentie materiaal kan zo besteld worden maar nog veel meer. 



Oh ja, het scheelt administratie voor die vier monopolie-zorgverzekeraars, die kunnen dus wat vastgoed afstoten, die overheadkosten kunnen dan van de balans af. En wat van die winst kan besteed worden aan een goed sluitend sociaal plan.




via zorgverzekeraar
kost in de winkel €3.69
Verder ben ik nog van mening dat lumineuze winstmakende zorgverzekeraars onze zorg uitgehold en uitgemergeld hebben. Vandaar ook dat ik graag terug wil naar het non-profit, maar wel goedgeleide en gecontroleerde, ziekenfonds, zonder inmenging van de politiek.


in de winkel eigen merk
€1.29

Groter incontinentie materiaal moet ook veel goedkoper kunnen. Wordt vervolgd.
Eerder  schreef ik al over dit fenomeen van incontinentiemateriaalperikelen.

.






©Gavi Mensch
Nederland BV, 9-3-2014 
All rights reserved 2014








Geen opmerkingen:

Een reactie posten