maandag 1 juli 2013

Het vertederende stukje grote man


Soms ben ik niet zo te spreken over het fenomeen man, mijn eigen kleine en grotere mannen daargelaten. 
De man is of lijkt soms net iets te simpel in elkaar gezet, hij scharniert goed, hij piept en kraakt niet en zijn batterijen gaan redelijk lang mee. Maar verder kun je er niets mee doen dat niet in de gebruiksaanwijzing staat.
Vrouwenbatterijen laden automatisch op. Door het heilige moeten. Dat sleept ons door schijnbaar onvermoeid door deze mannenwereld heen.  

Als ik naar mijn kleinste man kijk, zie ik daar het vernuft van de samenstelling.
Hij eet, slaapt op rare tijden en plaatsen, speelt met zijn blokken en zijn piemeltje en trommelt met zijn bestek op zijn bord en op de tafel.  Hij is multitasking, echt.  Hij kan eten en tegelijkertijd plassen. En hij laat een spoor van kwijl en vernielingen na in zijn omgeving. Maar bovenal is hij vreselijk goed in het verlangend zijn armen naar je uitsteken, ze om je hals slaan en prachtig kussen met zijn open mondje op die van jou.  

Mijn grotere man doet wel aan kussen (voor de familie met de mond dicht) en kroelen en stevig vasthouden, hij droomt dag, kijkt onzinnige programma's op tv, is gastvrij en intelligent en piekert er niet over om zomaar een conversatie gaande te houden. De man heeft daar weinig geduld voor. Praat en luistert heel kort. Klaar! Maar mijn grotere man heeft iets wat niet veel mannen hebben, hij is empathisch en zich bewust van het feit dat hij geen vrouw is en dus net iets anders is.

Voor de rest heb ik nog wat grote mannen in mijn omgeving die zo allemaal voor specifieke zaken mijn voorkeur en aandacht hebben. Dat zijn mijn manmenschen.


En slechts een enkeling is er in geslaagd om mij zo te laten denken als Brigitte Kaandorp er over zingt: ze geeft duidelijk een van de leukste dingen van 'een dergelijk man ' weer in het volgende liedje:







Commentaar mag maar hoeft niet, mijn mening in deze staat vast!
Geniet van het lied.

©Gavi Mensch
1-7-2013





Geen opmerkingen:

Een reactie posten