zondag 21 juli 2013

Chawwa Wijnberg voelbare woorden en beelden

© Chawwa Wijnberg




                                        

Nu eens geen gastblog maar een kleine inzage in het leven van een veelzijdige kunstenares waar ik trots op ben: mijn vriendin Chawwa Wijnberg. 

Zij werd geboren in 1942 in Dordrecht en vluchtte met haar moeder en met dichtgeplakt babymondje van onderduikadres naar onderduikadres. Veel trauma's ook die opgelopen in latere oorlogen zijn letterlijk en figuurlijk verwerkt in haar columns en verhalen en vooral in haar dichtbundels en kunstwerken.




©ChawwaWijnberg
Chawwa's familie en de mijne kenden elkaar al van voor de oorlog; haar oom en mijn vader waren vrienden. En zo werd haar hele familie een soort tweede familie. Haar beeldschone moeder Mimi en Liesbeth, een van haar zusjes, haar ooms en tantes. Jarenlang zijn de families met elkaar opgetrokken totdat de een na de ander verhuisde.





©Chawwa Wijnberg 
Na jaren niets meer van elkaar te hebben vernomen omdat we allebei in het buitenland woonde, zag ik haar naam op het programma van de Nacht van de poëzie in Utrecht. Ik vroeg of ik haar kon begroeten en bij wijze van uitzondering werd ik naar de kelder van het Vredenburg gebracht waar allemaal doodzenuwachtige poëten elkaar van de sokken liepen te ijsberen. 
Ze was net zo verrukt als ik over het weerzien en voor mij was het alsof ik ineens een lief en  leuk stukje 'vroeger' voor me aan tafel zat.  Ze prikje in het plooitje van mijn ronde pols en zei dat ze dat zo beeldig vond en ik bloosde. Ook dat had ik lang niet gedaan.

Heerlijk
Zoals de zon schijnt
met de kleur van boter 
en het gras groen is
alsof het blaat
zo houd ik je vast
in mijn dromen
zo is het 
als ik met je praat


©Chawwa Wijnberg



Daarna zijn we in contact gebleven.
We mailen en sturen columns en schrijfsels. We twitteren en 
telefoneren.  

Ik logeer wel eens bij haar en haar lieve vrouw Marianne zomaar een avondje, een nacht en een morgen in het fraaie Middelburg.   
Marianne Gossije is een begiftigd vertaalster van o.a. 
De Stenen Dagboeken  van Carol Shields en de meest moderne versie van Bonjour Tristesse van Françoise Sagan




©Chawwa Wijnberg
Ze is een bijzondere vrouw, vol joodse humor en heerlijke gewoontes, zoals 3 x per dag eten, de hele dag door thee drinken en op bed televisie kijken. Ze heeft een  ontzettend gaaf huis, prachtige katten en een heerlijk tuintje. 


               

               
              Ze was stadsdichter van Middelburg en schreef op de muur:
















Haar huis hangt vol met tekeningen en overal staan prachtige beelden. Zoals die  in onderstaande documentaire waarin Lejo Schenk en Elaine Wallage Loudon een aantal voorbeelden zien van het baanbrekende werk dat Chawwa maakte in de jaren zeventig en tachtig.











In de wetenschap dat Chawwa drie oorlogen heeft meegemaakt, sta ik soms versteld van het zachte en lieflijke en vrouwelijk stoere van haar werk. 
Na een aanslag

Dan moeten we
kweken
het twijfelkruid
voor al die mensen 
die het zo zeker weten
zodat ze gaan zoeken
naar het waar en waarom
zodat ze niet schieten
niet schieten
want waarom
waarom

©Chawwa Wijnberg




Meer kunst in woord en beeld  kunt u bekijken op haar site:  
http://www.chawwawijnberg.nl/index.html


©Chawwa Wijnberg: de 1000 kussenbus



©Gavi Mensch 
Maastricht, 20-7-2013

All right reserved 2013
En natuurlijk mag u van deze blog niets overnemen zonder de specifieke toestemming van Chawwa of van mij. 



.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten