woensdag 21 september 2016

Naamschuilkelder



Soms ben je gedwongen jezelf een beetje te verschuilen.
Jarenlang heb ik een internet stalker gehad en die heb ik geloof ik nog steeds, ik weet het niet, ik Google niet meer op mijn eigen naam. Wel is het vervelend omdat ik kinderen en familie heb met die achternaam. Maar ik kan daar verder niets tegen doen.
Stalkers zijn 'gekkies' met een trauma, denk ik dan.
Een zo ingeburgerd pseudoniem dat mijn nicht me nog net geen Gavi noemt. ;-)

Oi oi! Eerst kreeg ik allerhande fanatieke Palestijnenfans over me heen omdat de naam 'te joods' was. Meulenbelt & Co, heb ik toen maar snel geschrapt van mijn lijst. Daarna de 'gewone niet begrijpende antisemieten'. Die heb ik ook geschrapt. Dat gebeurde voornamelijk op Twitter.

Nu is het al zover dat ik berichtjes krijg van mensen die mijn naam o.a een grote leugen vinden, bedrog en misleiding:
"Vuile teef, mishandelaar,. je krijgt de politie op je dak.....  
Marteling, u bent strafbaar een misdadiger...."

Joodse namen zouden alleen voor Joodse mensen zijn.
Maar wat zijn Joodse achternamen? Polak of Cohen? Ja, en nog veel meer die niet eens Joods of Jiddisch klinken maar polderhollands. Onder deze link een ris met Nederlands-Joodse achternamen.  
En zie, de naam Mensch staat er niet bij.

Om hen in te wijden in mijn hersenspinsels heb ik onderstaand blogartikeltje mee gestuurd.

Dat konden de personen in kwestie niet lezen, met excuses waarom ze dat niet konden. Nu is het zelfs voor slechtzienden mogelijk om een voorleesapplicatie of braille aanpassing te instaleren. Het feit dat ze wel onbeschofte zeur e-mails konden schrijven vond ik dan ook verbazingwekkend. Maar ik houd rekening met de gemoedstoestand van de schrijvers.

Ik weet dat veel mensen van net in of net na de oorlog getraumatiseerd zijn, de tweede generatie heeft het hard te verduren gehad, zeker als hun hele familie vermoord is. Zeker als die families of familieleden o.a. Joods waren, in het verzet zaten, Roma, homo of gehandicapt waren. Het vermoord worden en getraumatiseerd zijn is geen alleenrecht van een bepaalde groep. Vandaag de dag zijn er moordpartijen en zuiveringen aan de gang die kopieën zijn van de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog. Wat niet wegneemt dat de trauma's van de tweede generatie er nog steeds zijn, gruwelijk en tastbaar.

Maar lieve menschen, laat anderen doen waar ze behoefte aan hebben of wat ze leuk vinden mits ze met hun pseudoniem niemand leed berokkenen.

Ik vind Mensch persoonlijk een prachtig woord. Ik schreef er al eerder over. 

Ook in de dissertatie van mijn dochter (Dr. in Neurosciences):

To be a perfect mensch is a burden, 
to be a normal mensch is boring and 
to be yourself, a perfectly normal mensch, is difficult but totally satisfying!

Misschien dat het dan duidelijk is?

©Gavi Mensch
Maastricht, 21-9-2016

.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten