donderdag 14 januari 2016

Powerball



.


Iemand heeft dat gewonnen.
Een paar dollars geruild voor $1.500.000.000.
Daar kun je niets anders mee doen dan het goed en eerlijk verdelen.


Ten eerste zou ik mijn kinderen, familie, vriendinnen en vrienden het ecologische huis geven waar ze oud in kunnen worden, als ze dat willen. Een dak boven het hoofd is de eerste veiligheid. Of een stuk land kopen waar we allemaal bij elkaar kunnen wonen iedereen in zijn eigen huis. Of allebei.

Een stichting of een fonds opzetten dat zorgt voor het continue beheer van gelden, ten bate van microkredieten en aanvullingen van inkomen van wie ziek is en voor wie aan de grond zit.
Een goedkope lening voor pechvogels die voorkomt dat ze de mist in gaan.

Een studiefonds voor de (klein)kinderen en voor elk kind en kleinkind ook een kansarm kind en voor het verbeteren van onderwijs.
Verder zou ik voor die fondsen geen grenzen hebben.

Het fonds mag ook mee betalen aan een hypotheek die niet meer te betalen is en voor reizen naar het buitenland, voor zieken, als dat de laatste hoop nog is. Dat geldt ook voor onbetaalbare medicijnen; het fonds moet er bovendien voor zorgen dat ze goedkoper worden.

Ook nuttig lijkt me het financieren van een diepgaand onderzoek naar de corrupte politici, alsmede wat bescherming voor de onderzoekers.

 Ik tel op mijn vingers: 5,10….70 miljoen heb ik al uitgegeven.

Kunst van talenten waar dan ook vandaan, aankopen van amateurkunst voor liefhebbers, muziek, handwerk, schilder- en toneellessen voor scholen, verspreiden van Montessori leersysteem om maar wat te noemen.

Extra parken waar je op het gras mag lopen en waar picknicktafels staan en speeltoestellen.
Het planten van fruitbomen en bloeiende struiken in saaie winkelstraten, bankjes overal en gratis toegang tot musea op zondag.

Ik krijg nog geen 100 miljoen op. Nog maar eens 100.000.000 dan voor wat wereld programma's.

Er kan dus wel een wereldgezondheids- en voedselprogramma van af. Medische ondersteuning d.m.v. artsen zonder grenzen. Een wereld prothese-project voor o.a. kinderen uit een oorlogsgebied. En gezonde voedselbank met opgekochte, door te draaien groente- en fruitpartijen die de teler altijd mee oplevert dan doordraaien. En een dierenopvang en -sterilisatie programma. Biologische landbouw en watervoorziening met hulp in praktische vorm.

Een item is ook het voorkomen van het geven van geld; educatie, zelfontplooiing en les in empathie en het uitdragen van het besef dat vechten nooit meer oplevert dan veel doden en veel ongeluk.
Het inleveren van wapens, te ruilen voor een stukje landbouwgrond of een schoolproject. Het smelten en recyclen van wapens t.b.v. noodzakelijke gebruiksvoorwerpen.

Ik heb nog minstens 10000 andere wensen op mijn lijstje. En de dubbele hoeveelheid aan ideeën.

Waarvan ook wat luxe, niet noodzakelijke, zaken voor mijzelf. Een personal trainer die mij helpt om dagelijks te sporten. Een paar handgemaakt knalrode schoentjes. En een auto waar ik met mijn hele gezin in kan, geen limo en geen bus, iets er tussen in. Een te gek huisje met een grote tuin. En last but not least: een knalrode electrische Jeep voor excursies met de kleinkinderen. Voor al mijn persoonlijke wensen ben ik voor de rest van mijn leven met een half miljoen uit de brand. Het zoeken naar goede mensen om de fondsen te beheren zal veel tijd in beslag nemen. En ik heb natuurlijk nog steeds mijn omadagen.

Ik hoop dat ik tijd over houd om ook dat boek nog te schrijven.


@Gavi Mensch
Nederland BV 14-3-2016



.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten