maandag 7 september 2015

UVW en werklozen

Hoe erg het is voor werklozen?


Daar hebben de 19.000 ambtenaren van het UWV geen idee van. Die klampen zich vast aan hun eigen stoel. Ik heb er nog maar 1 ontmoet die geïnteresseerd was in het plotseling aflopen van mijn destijds 45 werkzame jaren. 1, één!
Ik heb al aardig wat geschreven over het UWV, al was het alleen maar om de stoom die uit mijn oren kwam naar het toetsenbord te verplaatsen. Ik kan er nog uren over door gaan....

Mensen met van die langdurende batterijen. Napraters, niet zelf-denkend, nooit een oplossing, altijd meer papieren en meer vragen en meer kortingen.
Ik denk dat op al die UWV-internetpagina's als geenwerk.nl maar 1 robot zit.

Wat moet veranderen is dat het UWV weer een arbeidsburo wordt en dat er in plaats van al die supersuffe, bizar ingewikkelde, naar één kant gecontroleerde uitkeringen een basisinkomen moet komen. Ook voor die ambtenaren die dan hun baan verliezen en behoefte zullen hebben aan begeleiding-naar-werk. Dat is wat UWV'ers dan gaan doen.

De toverformules van nu om je uitkering te berekenen, als je met veel pijn (letterlijk) en moeite 300 euro bij elkaar gewerkt hebt, is als volgt:
Van die 300 mag je ca 100 houden; dan heb je meer dan 17 uur gewerkt tegen een verlaagd loon. Die 100 komen bovenop een verlaagde uitkering ( omdat je werkt) en dus houd je ongeveer 50 over. Maar over die 300 moet ik volgend jaar wel nog belasting betalen, laten we zeggen 30%, dwz dat ik 100 bij de belasting breng. Met werken kom ik dus 50 euro in de min.

Ik kan geen zzp worden want dan moet ik als arbeidsongeschikte nog steeds 800 uur maken verdeeld over 3 cliënten. En de bijdrage van de KvK is dan al meer dan ik verdien.
Mijn huur kan ik niet meer betalen, sociale huurwoningen kosten meer dan 600 aan kale huur. Mijn auto heb ik nodig om te kunnen gaan werken, vaak te ver weg voor de fiets en met de bus ben ik veel te veel tijd kwijt.

Nu zou ik graag een formule hebben van het UWV om de kop boven water te houden. Eén die geen pijn doet, een waar ik niet 's nachts van wakker lig. Eén waar ik precies van rond kan komen. Een waarbij ik met werkjes een klein beetje extra heb om van te leven. En een werkende website!

Misschien dat de nieuwe directeur Tof (what's in a name)Thissen van het UWV daar raad op weet. Man, neem eens wat werklozen in dienst in plaats van die door ons betaalde hokjesdenkers. Wij weten wat je nodig hebt om te overleven. En wij kennen ook de in's en out's. Ik wil wel begeleiden naar werk, helpen met omscholen, les geven en ook troosten.

Want voor de meeste werklozen is het een droevige, rampzalige situatie. Laten we dan met elkaar de spelregels veranderen.
Zolang er nog even geen basisinkomen is kan een werkloze die ambtenaren van het UWVwerkbedrijf uitleggen hoe zij dadelijk hun inkomen zullen moeten aanvullen.

Maar voorlopig zitten de ambtenaren van het UWV op een bedje van rozen: zie hier de UWVcao

Wordt vervolgd.


©Gavi Mensch
Nederland B.V., 7-9-2015







Geen opmerkingen:

Een reactie posten