dinsdag 15 juli 2014

Conflicten 1


Conflicten zijn er om onenigheden open te breken te bespreken en er iets mee te doen. Sommige conflicten zijn slepend. Sommige slepende conflicten zijn mensonterend maar worden getolereerd. Vaak worden die conflicten veroorzaakt door mannen. Waarom? Daarom, omdat ik het zeg"", zou mijn vader gezegd hebben gelukkig moest hij daar zelf om lachen.
Veel mannen hebben het enige ware geloof, zij geloven heilig in de kracht en de macht van testosteron.Vandaar ook dat prekende reli-fanaten en kerkbaasjes allemaal van het mannelijk geslacht zijn, ik ken maar weinig vrouwen die zich met dit soort onbelangrijke zaken bezighouden.  Er zijn aan beide kanten niet zo vreselijk veel uitzonderingen.

De meeste oorlogen, ik durf wel te zeggen 99%, wordt veroorzaakt doordat sommige heren hun testosteron niet in bedwang kunnen houden. Ze geven daarmee een briljant voorbeeld aan hun kinderen, hun zoons. Gelukkig trekken veel jongens zich hier bitter weinig van aan.




Dat geldt trouwens ook voor verkrachtingen, mishandelingen en andere soorten van dagelijks min of meer geaccepteerd geweld. En aangezien veel machthebbers er wel voor zorgen zoveel mogelijk mannen op cruciale  plaatsen (politiek, politie, leger, rechterlijke macht) te hebben hebben de vrouwen ook daarover nog steeds weinig in te brengen. 
Als vrouwen wel iets inbrengen wordt dat achterlijk, kwaadaardig of dom genoemd. 

Nu al noemen sommige mannen mij kwaadaardig omdat ik geen respect heb voor hun vaak ongefundeerde mening over de MO kwestie en daar kritiek op lever. Boos zijn als ik zeg dat oorlog een mannending is en altijd is geweest. Bozer worden ze als ze geconfronteerd worden met de geschiedenis, dan heet dat: "Niks mee te maken!"  Duizenden artikelen zijn er al geschreven pro en in contra maar er zijn maar weinig artikelen die dienen om de achtergronden goed in beeld te brengen. 
Zoals dit  artikel bijvoorbeeld, dat een duidelijk beeld geeft op het ontstaan en de voortgang van deze zich oeverloos voortslepende kwestie.   

Samenvatting van het conflict Israƫl - Palestina

Het is een redelijk neutrale samenvatting en ontdoet veel van de extreme uitspraken van de zogenaamde argumenten. 
Buiten dit artikel heb ik honderden anderen over dit onderwerp gelezen en niet alleen artikelen ook boeken en historische verhandelingen. Ik heb films gezien en documentaires, ik heb zowel pro als contra vrienden en vriendinnen. Ik noem hen nooit kwaadaardig en zij mij ook niet.

Graag zou ik de heren die mij  kwaadaardig noemen, zonder een enkel argument, op de thee vragen maar ze kunnen met hun verhalen ook op de koffie komen.....



© Gavi Mensch
Nederland BV, 15-7-2014.
© all right reserved 2014



2 opmerkingen:

RFTS zei

Gavi,
ik - jawel een man - ben het helemaal met je eens.
Oorlog is een mannending. Sukkels dat we zijn!
Ook Godsdienst is verzonnen door mannen, uit angst voor onbeantwoordbare vragen en........voor vrouwen.
'Tis gewoon de kift.
Vrouwen hebben macht: die kunnen leven laten ontstaan, laten groeien, op de wereld zetten, opvoeden.
Vrouwen weten "hoeveel moeite" een mensenleven waard is.
Leuke blog!! (Dank voor de link!)
RFTS

Gavi Mensch zei

Bedankt voor je gave reactie, ik snap dat het voor mannen moeilijk is en waardeer je bijdrage;-)

Een reactie posten