dinsdag 29 april 2014

Holocaust



Ik ben geabonneerd op het video kanaal van de Universiteit van Nederland en vaak terwijl ik met creatieve zaken als tekenen en schilderen of kleding maken bezig ben, luister ik naar de colleges van mensen waarvan ik denk dat ze weten waar ze het over hebben. Of die me een mogelijkheid geven om zaken van een andere kant te bekijken.
Afgelopen dagen beluisterde en bekeek ik de colleges van  dr. Bart van der Boom, die probeert uit te leggen hoe de Holocaust tot stand kwam.

Waarom ik dit op mijn blog zet? Omdat de tijd van herdenken nadert en ik vind dat steeds meer mensen zoiets hebben van: 'Ja hoor, nu weten we het wel'. Ik denk dat we het nog niet weten. Ik denk dat veel jongeren er helemaal niets vanaf weten. Ik denk dat er steeds meer antisemitisme uit domme bekkies rolt. Ik denk dat heel veel volgers van Wilders niet zien dat ze in hun bio's op Internet zetten dat ze vrienden van Israel zijn en dan met grof geweld beginnen aan de klus waarin Wilders Hitler na-aapt. Het systematisch weg- of uitzetten van een groot deel van de Nederlanders. Zijn vriend Breivik deed het al in het klein, met wapens, het afmaken van een bevolkingsgroep.

Ik hoor jonge kinderen voetbalhooligans naroepen en daartegenover zie ik de derde generatie Joodse slachtoffers die nog steeds tobben over een gebrek aan familieleden, over de verhalen en over de herinneringen. "Die heeft het ook niet overleefd", is een veel gehoorde zin als Joodse families bij elkaar komen.

Aanrader is de documentaire van Natascha van Weezel: 'Elke dag 4 mei' 

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1413588

De geboorte van Chawwa Wijnberg

Ik ben opgegroeid met de verhalen, over de Jodenvervolging, over de onderduikers onder mijn grootmoeders eetkamer vloer, over mijn ondergedoken vader en zijn Joodse vrienden. Opgegroeid met de verhalen van die Joodse vrienden van mijn ouders. En de verhalen van mijn vriendin die in deze periode zo vreselijk verdrietig is, nog steeds!


Het verkapte antisemitisme dat ik vaak lees staat in het woordje anti-Zionist, om aan te geven dat ze te doen hebben met het Palestijnse volk. Israëliërs en Palestijnen zijn gewoon aan het werk, duiken onder voor elkaar onder en hebben last van hun rechts orthodoxe leiders. 



Voorlopig zet ik op dit blog de colleges over de Holocaust onder elkaar, om mee te beginnen. Ik vond ze indrukwekkend en zelfs verhelderend ook al weet ik aardig wat van het thema af. Ik hoop dat iedereen die zelfde ervaring ondergaat.
Met dank aan Bart van der Boom.

1. Was de Holocaust een vooropgezet plan?


2. Hoe kon een doorsnee Duitser uitgroeien tot een massamoordenaar?


3. Wat vonden gewone Nederlanders van de Jodenvervolging?


4, Waarom werden er zoveel Joden uit Nederland gedeporteerd?


5. Hebben wij Nederlanders 'es gewusst'?



En eigenlijk zou ik  een Dodenherdenking hebben op 4 mei op deze manier:




Gavi Mensch
28 en 29 april 2014


.


















































http://www.haaretz.com/news/national/.premium-1.587745








Geen opmerkingen:

Een reactie posten