zaterdag 5 oktober 2013

Queaucken: Italiaanse minestrone-pestosoep


Er wordt bij ons zelden of nooit eten weggegooid, ik vind dat niet kunnen. Meestal queauck ik er mee, dat wil zeggen dat ik van restjes iets nieuws maak. Queaucken is luxe koken met weinig geld. Het zal iedereen duidelijk zijn dat ik gek ben op het gebruik maken van zaterdagavond aanbiedingen die ik dan wel direct gebruik.
Als ik teveel heb voor mijn 1 a 2 persoons huishoudentje, kook ik af en toe mee voor een paar psychiatrische ex-patiĆ«nten die zelden een verse maaltijd eten; het is gaaf om te zien dat ze bijna alles lekker vinden. Meekoken voor anderen hoeft niet extra duur te zijn en wordt erg gewaardeerd.

Hieronder een soeprecept dat zeker de moeite waard is, ook van niet-restjes.

Italiaanse minestrone-pestosoep

Bereidingstijd 20 minuten, hooguit.

Benodigdheden: de hieronder vermelde restjes!

Italiaanse roerbakgroenten met 35%korting.
Restje gerookte kalkoenreepjes.
Restje tomaten-tapenade (4 theelepels)
Restje pesto (2 theelepels)
Laatste blaadjes basilicum van het half verdroogde plantje.
Restje tortelloni met mozzarella en zongedroogde tomaatjes van eergisteren.
3 halve blokjes groentebouillon.
Overgebleven halve rode paprika in blokjes gesneden.

Doe alle groenten in een pan met 2 liter kokend water. Voeg daarbij de eeuwig overblijvende restjes bouillonblokje en de kalkoenreepjes. Laat even koken. Doe daar de restjes tapenaden en pesto bij. Gooi het restje tortelloni in de soep en serveer met een knus laagje geraspte parmezaanse kaas.




Serveren met restje opgepiept stokbrood of geroosterde oude boterhammen als soldaatjes. Een paar oude boterhammetjes in blokjes gesneden, met een teentje knoflook bakken in een lepel olijfolie als croutons geeft het geheel een nog luxere aanblik.

Zing 'o sole mio' bij het opdienen.





voorbeeld  van een correcte o sole mio 



©Gavi Mensch
Nederland BV, 5-10-2013
All rights reserved 2013.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten