dinsdag 1 oktober 2013

De Scheveningse Pier

Pier doodle ©EvD

Als een oude prostituee ligt zij
in zee, omarmt het grauwe 
koude, zoute, water dat verteert;
vergane glorie, parelloos, doorleefd.
Slechts geliefd door pooiers
en andere exploitanten,
valken die het nest bevuilden.
Als een afgedankte moeder
die haar kostje bij elkaar lag
en zo haar kinderen onderhield.
Opgebruikt, nooit onderhouden,
aangetast door rot en schimmel
Als een oude prostituee ligt ze
in de Scheveningse zee en
niemand wil er nog iets mee.




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Mijn vader nam me mee naar de Pier toen ik 9 jaar oud was. Zomaar op een vakantiedag. 
Een belevenis die ik nooit zal vergeten. Mijn vader nam zelden een vrije dag.

Foto ANP

De Pier, net verbouwd en opnieuw geopend.  Het was een wonder dat lopen over water van de ene kant naar de andere. Ik was verrukt van het bouwsel en het zicht op de kust, op Scheveningen, op het Kurhaus en het luxe bad. 

Vorig jaar was ik met mijn zoon in Scheveningen, ik was er heel lang niet geweest. Bij het zien van de pier schoten mijn ogen vol tranen, het zag er niet uit. Hij vond het bijzonder genoeg voor deze foto:


foto Jaime D'may


Als een oude prostituee ligt ze daar in zee, schreef ik eerder. Dienst gedaan om Scheveningen groot en bekend te maken. Toen het Kurhaus in verval raakte werd het gerestaureerd en opgeknapt. De Pier wordt aan het lot overgelaten.


foto ANP

Voor zover ik weet heeft Nederland een groot aantal werklozen uit de bouw en vast nog wel een werkarme architect en een bouwkundig ingenieur, betonstorters en duikers. Of moet iedereen verplicht werken in de kassen? Waarom niet een coöperatief opgezet waar al deze mensen aan het werk kunnen, trots kunnen zijn op het afleverde werk en het aanzicht van Nederland. Een geweldige plek voor een leerschool, stage plaatsen en daarna zelfs ook voor de exploitatie. Maak er een trots leer-werk project van. Nederland kon en kan dat.

Nationaliseer de Pier!




©Gavi Mensch
Nederland BV, 1-10-2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten