donderdag 19 juli 2012

Briefje aan Bea

.

Beste Bea.


Nu we al 60 jaar landgenoten zijn en al enkele jaren tot de Omaclub behoren, vind ik dat het tijd is om je een briefje te schrijven. Met het respect dat moeders voor moeders, oma's voor oma's en vrouwen voor elkaar hebben.

In deze donkere dagen voor Kerst, ik heb het gevoel dat 'het' sinds vorig jaar nog niet opgeklaard is, moet ik via de pers vernemen dat je niet van plan bent om een stapje terug te doen, qua inkomen, en daar schrik ik van.

Al vele jaren moet ik (en met mij alle medelanders) een flinke afdracht doen voor je onderhoud en dat terwijl je al erg rijk bent. Ik vind dat elke dag vervelender worden.




Waar ik met je mee ga in zorg over kinderen en kleinkinderen, ga ik niet met je mee als je op deze manier als moeder en oma een voorbeeld wilt zijn.

Mijn kleindochter zit in de 'is van mij'-fase. Maar zij heeft nog een excuus, het hoort bij haar leeftijd. Zo kan ik haar corrigeren en leren dat ook dat wat van haar is, best uitgeleend kan worden. Van de boekjes die ze dubbel heeft leer ik haar er een weg geven aan een kindje die dat boekje nog niet heeft. De mini boodschappen van AH zijn ook verdeeld onder haar hele vriendenkring. Ze begrijpt nu al dat het leuker is om met zijn tweeën winkeltje te spelen; als ik geen plastic muntjes heb om mee te betalen, krijg ik die eerst van haar.

Maar ik geloof dat als wij, oma's, winkeltje spelen, ik jou niet eerst muntjes hoef te geven. Bovendien heb ik niets wat jij zou willen kopen en jij hebt echt niets dat ik zou willen hebben. Mijn vermogen om te delen is ook al niet te koop!

Binnenkort speelt mijn kleindochter geen AH winkeltje meer. Dan spelen kinderen voedselbankje! En ruilwinkel! Dan is die 800.000 die je  van ons allen jaarlijks krijgt een druppel op de gloeiende plaat. Nú zou het weigeren  van die uitkering nog zoden aan de dijk zetten, al was het alleen maar als voorbeeld voor het enorme bestand aan graaiers dat dit land rijk is; sluwe vogels die niet meer kijken naar mensen,maar alleen naar hoeveel ze hen opleveren. Ik begrijp dat we je een flinke aanvulling geven op je toch al florissante bezit. Ik heb daar, persoonlijk, moeite mee.

Als je rechten wilt zoals die van mee mogen praten over het landsbestuur, dan zul je je moeten houden aan de Balkenende norm. En zelfs die heb je niet nodig; je zou dat geld kunnen storten in het Bea Fonds Voedselbanken. Maar daar ga ik natuurlijk niet over.
Het past ons, Bea, jou en mij, als moeders en oma's om het goede voorbeeld te geven en aan te wakkeren. Om sociaal te zijn, empathisch en weldenkend.

Als je geen zin meer hebt om je vak als koningin uit te voeren dan kan ik daar wel inkomen. Het lijkt me geen leuk beroep. Stop er dan mee en help onze maatschappij om een presidente of president te kiezen. Waarschijnlijk niet zo heel erg veel goedkoper, maar wel democratischer, denk je ook niet?


Beste Bea, ik hoop dat je mijn suggesties opvolgt, dat is beter voor ons allemaal. Ik verwacht eigenlijk wel een antwoord maar begrijp dat zo'n reactie niet bij het salaris inbegrepen is.

Het ga je goed!

Met vriendelijke groet,

Tekening Siegfried Woldhek


©Gavi Mensch
Nederland BV, 19-7-2012



foto: dit onderschrift werd me opgedrongen door joost mag weten wie, maar vooruit, ere wie ere toekomt!
Copyright 2008-2012: Alle rechten voorbehouden aan de Huizen van Oranje en Nassau Bronvermelding StatCounter - Free Web Tracker and Counter
.


.

5 opmerkingen:

reflexxus zei

waar is t allemaal om begonnen? duidelijk. maar waarop gebaseerd? op willem van oranje? aan een voorgestelde dna- test wil Bea niet meedoen.
o, ja, iets lelijks over haar zeggen wordt bestraft, een schreeuw op de Dam ook en een waxilichthouder gooien naar de koets wordt bestraft met een jaar gevangenstraf. vriend en medewerker zijn van Jorge Videla echter strekt tot aanbeveling.

Anoniem zei

Oma geleuter, waar is dat andere blog van je supertrut, laat dat maar lezen dan weten ze wat voor loeder je ben

Gavi Mensch zei

Helaas @anoniem, ik laat je opmerking wel staan, een poosje.......zodat men kan zien wat voor bizarre ziekers ( zoals jij) een poging doen om een blog te lezen, zonder succes!

Nanos zei

Wat zielig, Anoniem, heb je geen naam?

Met het koningschap heb ik geen probleem, al heb ik geen enkele interesse in alle franje eromheen zoals bijvoorbeeld in de vorm van de lading prinsessen die ons de laatste jaren zijn toegevallen en allerlei andere 'privé-info' die niet te ontlopen lijkt. Ik zie het koningschap als een (waarschijnlijk ook nog naar) vak waarvoor niet gekozen is en die een mens ook nog elke vorm van privacy kost. Hoe Alex het gaat doen, moet ik nog zien, maar met de huidige situatie kan ik goed leven.

Een president zal inderdaad niet goedkoper zijn, maar levert gegarandeerd minder op. Dan wordt per saldo de republiek waarschijnlijk duurder. Bovendien zullen we dan ook nog eens elke paar jaar een extra verkiezings- en propagandaperiode doormaken, waarin verder niets uit politieke handen komt.

Gavi Mensch zei

Blij met je mooie reactie @Nanos en ik begrijp je beweegredenen om voor Bea te kiezen. Maar in dit geval ging het meer over haar salaris waar ze geen cent van wil inleveren. Die link heb ik er voor alle zekerheid nog maar even bijgezet. Geërfde banen zouden ook niet mogen bestaan, netzomin als geërfde titels. Dat een president minder oplevert valt nog maar te bezien.;-)

Een reactie posten