dinsdag 5 juni 2012

Gastcolumn van Malou van Hintum: 50ers



Vijftigers worden van de arbeidsmarkt weggekeken, maar moeten financieel wel voor zichzelf kunnen zorgen. Rara, hoe kan dat, vraagt Malou van Hintum zich af.
Vijftig is te oud om nog volop mee te mogen doen. Terwijl we krijgen ingepeperd dat mensen ook na hun pensioen moeten doorwerken, worden we na ons vijftigste weggekeken. Vijftig - het is een soort enge ziekte die je zo lang mogelijk moet zien te ontlopen. Maar al kunnen we ons laten gladstrijken en opvullen, morrelen aan onze geboortedatum kunnen we niet. Dus vijftig worden we onvermijdelijk, tenzij we ons vroegtijdig kapot zuipen, voor de trein gaan liggen of als veertiger een afgrijselijke ziekte oplopen die korte metten met ons maakt.

Persona non grata
Als je vijftig bent, denk je na over wat je nog wilt en kunt. Je hebt in de loop van de tijd een hoop intellectuele en sociaal-emotionele bagage verzameld waar je in je werk je voordeel mee kunt doen. Wat mij betreft tot mijn zeventigste; dat lijkt me een prima leeftijd om afscheid te nemen.

De ene keer lijken die twintig jaar me veel te kort. Als ik optel wat ik allemaal nog zou willen lezen, zien en beleven, heb ik nog twintig jaar extra nodig. Andere keren vind ik die periode een eeuwigheid, omdat je al die tijd een persona non grata bent. Want de boodschap die vijftigers krijgen, is dat ze 'plaats moeten maken'.

Ik kreeg een poosje geleden tijdens een debat naar mijn hoofd geslingerd dat ik 'de plaats van een dertiger inneem' omdat ik hier wekelijks een column schrijf. Je hoeft blijkbaar niet eens in loondienst te zijn om een jongere in de weg te zitten. Ook voor zelfstandig ondernemers lijkt 'oprotten' het parool.

Tegelijk moeten vijftigers flink aan het werk blijven, want ze mogen de samenleving niets kosten. Rara, hoe moet dat dan?

Dertig
Vijftig is het nieuwe veertig, juichte het maandblad Opzij onlangs in een reportage met inspirerende, mooie vrouwen van vijftig-plus. Veertigers tellen al niet meer mee op de arbeidsmarkt, somberde het weekblad Intermediair een paar weken geleden. Wat lijkt een belangrijke reden? Recruiters zijn vooral dertigers.

Tegenwoordig wordt vrijwel alles in het werk gesteld om ons steeds ouder te laten worden. Intussen worden we met de nek aangekeken omdat we niet jong blijven.

We moeten allemaal dertig zijn en dat tot in de eeuwigheid blijven. Dat is onlogisch en onredelijk. Ik hoop niet dat iedereen die jonger is, eerst zelf vijftig moet worden om dat in te zien.



 Malou van Hintum



Foto: Bert Nienhuis



Deze column werd eerder geplaatst in de Volkskrant en is overgenomen met toestemming van de auteur.  Malou van Hintum is tevens auteur van het zojuist verschenen boek: Doe eens normaal en  is te vinden op Twitter onder de naam  @malouvh



.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten