zaterdag 11 september 2010

De Zorg kan veel goedkoper

"Gaat het een beetje", vragen mijn vriendinnen die me als oudere 'werkarme' zuster in de gaten houden, "lukt het met solliciteren?".

Op het eerste deel van de vraag kan ik antwoorden, dat 'een beetje', de goede maat is en op het tweede deel kan ik voluit nee zeggen. Senior-verpleegkundigen zijn 'schijnbaar' niet nodig in dit land met een vreselijk tekort aan zorgverleners. Maar dan houd ik mezelf voor dat we wel nodig zijn, recht mijn rug en stuur weer zeer korte sollicitatie brieven weg. De lange heb ik af moeten schaffen, ik heb te veel gedaan en blijkbaar schrikt dat af. Ik heb wel vijf uur staan stampen en stompen op mijn CV en nu is het een CV-resumé geworden, geen leeftijd, geen jaartallen, alleen 50% van mijn vaardigheden. Het moet in 5 minuten duidelijk zijn dat ze me al jaren missen.
Toch blijf ik wat angstig, ik ben een dure, ik kost per maand wel 200 euro meer dan een goedkopere. Waarom kan mijn salaris niet van het instellingsbudget af en de zaken die de zorg extraduur maken wel? Er is veel verspilling en een slecht inkoopbeleid. Waarom zie ik dat wel en de directie niet?

Zoals in verpleeg en verzorgingshuizen het niet centraal inkopen van o.a. incontinentie materiaal. Op de planken van een verpleeg/verzorginghuis liggen inleggers van het duurste merk. Als een grootwinkelbedrijf hetzelfde materiaal de helft goedkoper verkoopt, alleen zonder die dure merknaam erop, kunnen dan bijvoorbeeld 40 verpleeghuizen samen niet hetzelfde doen? De tussenpersoon kan eruit, levering direct van de fabriek en de zorgkosten kunnen omlaag. En door het tekort aan handen krijgen ouderen sneller incontinentie materiaal, een paar maal per dag verschonen is goedkoper dan naar het toilet brengen, dat kost te veel tijd, zegt men. Is dat wel zo? En is het goed voor de patiënt. Niet kunnen lopen maakt een baby van je? Vreselijk vinden de meesten het. Maar ja....

Of de medicatie, waarom kan die niet zoveel mogelijk generiek? Paracetamol koop je voor twee keer niks bij de drogist, waarom moeten we in het verpleeghuis nog steeds die van een merk gebruiken?
Apothekers zouden niet zo moeten zeuren over hun inkomen, maar mee moeten werken aan de verlaging van de kostprijs, afdingen bij de fabrikant en de tussenpersonen. Apothekers verdienen goudgeld, zeker aan verpleeghuispatiënten; er is niet één bewoner die geen medicatie gebruikt. Kan de GZ niet de medicatie direct van de farmaceutische industrie betrekken zoals die rampvaccins voor de zogenaamde Mexicaanse griep? Of online bestellen?


Update 1-9-2017 samenwerking ziekenhuizen en zorgverzekeraars 

Moet een zorginstelling drie goed geoutilleerde vergaderruimtes hebben met ergonomische stoelen en designtafels? Is dat werkelijk nodig? Zou één functionele ruimte en een goede planning niet goedkoper zijn, ook in onderhoud en schoonmaak? En die veel te dure en onhandige bedden? De kleinverpakkingen verbandmateriaal, hygiënisch moet, maar om nu alles driedubbel te verpakken? Verpakkingsmateriaal kost geld! Waarom zijn er geen tankjes van 50 liter zeep? Iedereen telkens een nieuwe niet navulbare flacon is makkelijker? Beter ook voor het milieu? En de desinfectie materialen? Alcohol 70% in 1 liter flessen, die dan weer overgegoten worden in knijpflesjes met de nodige morspartijen. Kan dat niet in het grote container met een kraantje, kan dat alleen met bier?

We swashen in de plaats van wassen, met wegwerpdoekjes met huidlotion, dat scheelt tijd en sjouwen met waskommen. De fabrikant rekent het voor, per jaar bespaart de instelling wel 10.000 euro, zegt de fabrikant. Veel afval maar wel water en manuren besparen en het gaat erin als koek! Voor noodgevallen geweldig, maar volgens mij is de verkoper slimmer dan de koper. En zo lekker snel als het is, betekent het ook, dat de cliënt minder aandacht krijgt.
Verder bestaan er kelders en magazijnen vol met rollators, looprekjes en rolstoelen van overleden patiënten, de leverancier weet altijd wel een reden te verzinnen waarom een tweedehands rolstoel niet aanpasbaar is. Kunnen die dingen niet gewoon naar een landelijk depot, zodat in ieder geval iedereen die zorgtoeslag krijgt een gratis rolstoel of rollator heeft? Via internet te bestellen, één blik op de voorraad, cliëntnummer intypen en bezorgadres, morgen in huis. Als dat bij de HEMA kan, waarom moeten we in de zorg dan zo moeilijk doen?


Ik kan nog dagen zo doorgaan. Heeft het zin? Zo in mijn eentje maak ik geen herrie genoeg, dat is een duidelijke zaak. En de lobby van de fabrikanten van de zgn. Healthcare producten is enorm. Voor de instellingen geldt misschien wel een bonus bij afname van een x hoeveelheid, staat die op de factuur? Bij de apotheek wordt de korting ook niet doorberekend aan de klant, waarom eigenlijk niet?

Maaltijden van de catering. Niemand vindt het echt lekker. Wat was er mis met de instellingskok? En wat er aan voedsel weggegooid wordt......er gaat vreselijk veel zorggeld op die manier de vuilnisbak in. Als er 's middags zoveel over is, kan dat dan niet naar een volkskeuken? Of voor het personeel, tegen een kleine vergoeding? Eén instelling koopt de frisdranken en de extraatjes voor de cliënten bij de supermarkt om de hoek, de supermarkt waar ik niet eens koop omdat hij te duur is. Kan dat nou echt niet anders?

Rest me nog het bezuinigen op personeel, ik heb het al meer dan eens gehad over de top, de door managers gemanagede managers. Daar kan de bezem door.
Maar de zorgwerkers? Kan dat beter en goedkoper? Door zelfsturing? Door meewerkende praktijkbegeleiders van leerlingen? Dat laatste lijkt een must te worden. Nu zijn leerlingen goedkope arbeidskrachten met veel te weinig begeleiding. Ik heb in zes maanden 4 senioren (vanaf 50 jaar) zien vertrekken, contracten worden niet verlengd. Stel dat er een in de ziektewet terecht komt, dat is veel te kostbaar. De kennis en kundigheid vertrekken naar een uitkering. Na je 50ste word je niet meer zo maar aangenomen. Terwijl meewerkende praktijkbegeleiders zo broodnodig zijn. De bejegening van patiënten is zoals alles tegenwoordig, met weinig empathie en vaak te grote monden. Voorbeelden te over.

Natuurlijk bestaat een groot deel van de nieuwe lichting uit fantastische en hardwerkende verzorgenden en verpleegkundigen, maar een ander deel heeft nooit geleerd hoe met mensen om te gaan, het is een vak apart. De oudere zorgwerkers hebben een andere benadering patiënten, die werken niet alléén voor hun boterham, maar doen hun werk ook met een zekere trots, hebben een andere beroepshouding.
Ook op de zorgverleners valt dus te bezuinigen. Niet op hun salaris, daar kan niets van af maar op de tijd dat ze niet productief (kunnen) zijn. Herstellen van fouten en te veel onzekerheden kost tijd, menskracht en middelen en zelfs patiëntenlevens.

Met meer zekerheden wordt het weer een beroep waar mensen voor in de rij staan. Met al die middelen kan het best een beetje minder. Geef de mensen de keus maar, meer zorgpremie of wat minder onnodige luxe, ik denk dat ze dan kiezen voor het laatste zeker als het de zorg ten goede komt.
Voor veel verpleegkundigen en verzorgenden blijft het dan het beste beroep van de wereld!
Menschenwerk voor menschen, beter kan het niet!
Zo, nu gaat het weer een beetje beter, ik ga verder met solliciteren, het moet lukken, ik heb maar twee handen, maar met de hoeveelheid die we tekort komen……

Enne…..de zorg kan veel goedkoper. Als men maar wil.



©Gavi Mensch
Nederland BV, 10-9-2010.

Update1-9-2012  men wil maar niet begrijpen dat dit niet de weg is.
http://www.zorgvisie.nl/Financien/Nieuws/2012/8/VGZ-stuurt-excuusbrief-aan-ziekenhuizen-over-zorginkoop-ZVS014667W/

Update 2-8-2015 Het duurt even maar dan zijn zelfs hoogleraren erachter:
http://www.zorgvisie.nl/Financien/Verdieping/2015/7/Weesgeneesmiddelen-kunnen-goedkoper-als--2664683W/

Update 4-12-2015 Hé,  gezamelijk inkopen...is dat wat?
http://nos.nl/artikel/2072951-koop-dure-kankermedicijnen-europees-in.html


.

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is mij uit het hart gegrepen. Blijf dit aan de orde stellen!

Een reactie posten