vrijdag 6 augustus 2010

Mannetjespolitiek 4

Het wordt met de dag gekker. De dagen van absolute mannetjespolitiek zijn aangebroken, de meesten mogen niet meer met geweertjes spelen en nu zijn ze aan het risken geslagen. Ik lees en hoor en huiver. Wat moet ik hierover schrijven? Het is te erg voor woorden eigenlijk maar ik ga het toch proberen.

Ik heb van de week een poging gedaan om het uit te leggen aan een journaliste in Spanje waar ik af en toe mee mail. Ik lees haar goede blogs en zij leest mijn slechte (het verschil tussen een professional en een amateur) en verder stuur ik vertalingen van mijn schrijfsels per mail. Ik hoopte dat ze zou kunnen begrijpen wat hier gaande is, maar ik kreeg wel drie mailtjes met vragen; onze berichtgeving naar het buitenland is gelukkig dusdanig slecht dat ze het daar net zo min begrijpen als wij hier.

Gelukkig snappen ze niet dat als de VVD één zetel meer heeft dan de PvdA en dat de pvv ( ik weiger dat met hoofdletters te schrijven, het is namelijk geen democratische partij, maar slechts een democratisch gekozen eenmansclub met fans) aardig wat stemmen heeft gekregen, dat het volgende nu gebeurt:
VVD mannetje gaat regeren met het CDA mannetje ( verliezer en veroorzaker van de vervroegde verkiezingen) in een minderheidskabinet en daarvoor gebruiken ze de gedoogsteun van de xenofobe ultrarechtse partij ( type teapartyfriend) van het pvv mannetje, die uiteindelijk de dienst uit gaat maken omdat de VVD en het CDA zonder die partij geen enkel voorstel door de kamer krijgen.

Vraagt mijn Spaanse journaliste, nadat ze bekomen is van de schrik eerst en een wat cynisch lachje daarna, waarom die partij niet gewoon in de regering gaat?
Moet ik haar antwoorden dat het ene mannetje van die eenmanspartij al niet capabel is en er ook geen capabele mensen in zijn clubje zitten die een ministerspost zouden kunnen dragen.
Krijg ik een mailtje terug net alleen maar "jajajajajajajajajajajajajajaja " (vertaling: hahahahahahahahahahaha).

Het schaamrood staat me op de kaken, ze heeft hartstikke gelijk dat ze me uitlacht. Ik heb haar heel vaak gevraagd hoe het kon, dat Franco-aanhangers nog steeds in rechtse kabinetten zitting konden nemen en daar moest zíj haar schouders ophalen en haar ogen neerslaan.
Natuurlijk is ze gaan zoeken naar pvv en in haar volgende mailtje stond een opsomming als: het mannetje van het fitnagedoe, van de teapartyconnectie, die van de rechtszaak die hem nog te wachten staat wegens aanzetten tot haat?
Die ja!

Ik heb nu maar tegen haar gezegd dat ik even op vakantie ben.
Dat is een leugen en het spijt me. Maar ik kan dit verhaal over gedoogregeringen even niet meer uitleggen.
Krijg ik net een mailtje van haar waarin ze me prettige vakantie wenst en sterkte, dat het jammer is dat Nederland van voorbeeld terug gezakt is naar voorbeeld-van-hoe-het-niet-moet en dat als we eens beginnen om al die mannetjes te vervangen door vrouwen het misschien nog wat wordt in de toekomst. Of in ieder geval de helft, zoals in Spanje.

Ik heb alleen een zure smiley…. :-((…. terug gestuurd met slechts enkele regels daaronder:
"Bedankt voor de suggestie van minstens de helft vrouwen in het kabinet!
Helaas, mijn land is in staat van morele ontbinding en het stinkt!
Jij ook lekkere vakantie!"






© Gavi Mensch
Nederland BV, 6-8-2010.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten