vrijdag 6 augustus 2010

Als mannen konden bloeden

Even ter verduidelijking van mijn schrijfsels over mannetjespolitiek, ik heb geen hekel aan mannen;-))
Maar er is, en dat heb ik al eerder geschreven, een wezenlijk verschil in opvatting over het leven en de verantwoordelijkheid voor dat leven dat wij, vrouwen, creëren.

Mijn vriendin Chawwa Wijnberg schreef daarover het volgende gedicht:


Als mannen zouden bloeden


als mannen zouden bloeden
hoe groot en imposant het maandverband
in de toiletten extra ruimte
en stickers op de autoramen
niet passeren – kramp

als mannen kinderen zouden baren
dan was de pil verguld
baby’s huilden door de intercom van directeuren
en secretaressen, die luiers moesten wassen,
werden geselecteerd op het criterium geduld

als mannen kinderen moesten zogen
hadden ze dan tijd voor oorlog en geweld
zouden ze nog zoveel vergaderen en zeuren
ja zeuren blijft hetzelfde, ze zouden zeggen
nee mens geen oorlog nu – ik ben ongesteld

Chawwa Wijnberg




Alle rechten voorbehouden
Uit: Aan mij is niets te zien, Furie, Amsterdam, 1989
http://www.chawwawijnberg.nl/




© Gavi Mensch
Maasticht, 6-8-2010

6 opmerkingen:

Anoniem zei

lieve eveline

als mannen echt zouden kunnen bloeden,
zouden ze dan in rood en met boete,
in liefde,
de appel van eva,
vergoeden!

liefs,
paul.

Unknown zei

Nou ben ff de weg kwijt...Ik ndacht nou tochècht,dat kinderen ontstonden door inbreng van mannelijk zaad en niet op een andere manier...Dus wie creert er dan wat, en hoe gaat dat dan in de praktijk?En wat die appel betreft, dat heb ik altijd als grote onzin gezien!groetjes Fred

nadine zei

Geweldig gedicht inc de gebeten hond reactie van Fred :D.

Anoniem zei

Iemand die met dit soort vooroordelen in zijn hoofd rondloopt, daar kan ik alleen maar medelijden mee hebben. Is niets creatiefs aan.

Een man, maar die had hetzelfde gepost als het over vrouwen was gegaan.

Gavi Mensch zei

@Anoniem én man: ik vermoed dat ik je net van mijn Tl op twitter af heb geduwd om dezelfde zuurpruimerij. Ik laat het maar staan als bewijs van het niet hebben van die vooroordelen. En ook wel omdat ik sommige mannen echt heel zielig vind.
^_^

Dina-Anna zei

Gniffel... een pluim voor je vriendin :-)

Een reactie posten