woensdag 31 maart 2010

Bezuinigen op zorg?

.
Ik ben maar begonnen met een vers sinaasappelsapje en een kopje koffie, even bijtanken voor ik weer ga werken. Natuurlijk de krant naast me en het nieuws op Internet en de radio aan. En aangezien ik niet alle ellende tegelijk kan verwerken, schuif ik de krant even opzij, ik moet de puzzels nog (braintraining) maar die doe ik later. En de radio gaat even zacht, ik kan niets met bomaanslagen in Rusland, behalve de gedachte dat er nog veel fanatiekelingen ronddwalen met "lots of muscle and no brain", die hun verleden nooit gaan verwerken en alleen maar meer bezwarende zaken op hun ziel stapelen.

Terug naar de sores hier, politieke rompslomp, met pardon, is aan de orde van de dag. Wie gaat er het best bezuinigen en waarop?

Er zijn politieke grappenmakers die willen bezuinigen op de zorg, lees ik. Hahahahaha, wat een mop! Ze zijn allemaal gestopt met roken (geen rook meer uit de oren) en daarna behoorlijk afgevallen (de partijen zijn aardig uitgedund), ze hebben verjongingskuren ondergaan (nieuw bloed) en velen zijn door een plastisch hersenchirurg ontdaan van de overtollige ballast (pvv, ton, etc.). De kasplantjes die overblijven hebben de illusie dat ze nooit oud of ziek worden. En ze willen wel bijna allemaal hun hypotheekrente aftrekbaar maken ( mijn huisje is met uitgespaard geld afbetaald, ouderwets hè, maar dat terzijde). Er zijn natuurlijk een paar linkse uitzonderingen, maar het gros ziet geen andere mogelijkheid dan bezuinigen op de Zorg.

 In 2009 een miljard meer uitgegeven en daar komt dit jaar 600 miljoen boven op: bezuinigen dus! Zijn ze nou helemaal van de pot gepleurd? Er wordt wel bezuinigd in de zorg als het aan mij ligt, maar dan anders, niet zoals de politiek wil.

Ten eerste zou ik bezuinigen op alle salarissen van die zorgmanagers, directeuren, interims en toezichthouders, mensen die geen levens redden of iets toevoegen aan de kwaliteit en die niet aan het bed te vinden zijn en ook niet zoveel meer doen dan onzinnige superfusies regelen en het geld onder elkaar verdelen. Alle salarissen boven de balkenendenorm (geen goede woordkeuze, ik weet het) terug naar af, er wordt door bestuurders en managers alleen nog maar gewerkt op provisiebasis, loon naar werken.

En met werken bedoel ik dan zinvolle uren maken. En met zinvol bedoel ik dan, creatief denken en alleen bezuinigen met slimheid, voor het welzijn van iedereen. Zoals: één inkoopcentrale voor al het materiaal, van injectiespuit tot ziekenhuisbed, dan kun je pas een goede aankoopprijs bedingen.

Kortom, bezuinigen begint met bewust maken van de verspilzucht, voornamelijk van de top. De werkvloer kan niet met minder. Eén wacht op 60 oudere en zieke mensen is natuurlijk bezopen. Eén verpleegkundige in een verpleegtehuis met 300 patiënten en de andere zorgverleners die met drie man 30 mensen op bed leggen, wassen en verschonen, te eten geven en in de gaten houden is gewoon vragen om narigheid. In het ziekenhuis gebeurt het zelfde, in de thuiszorg en in verzorgingstehuizen.

Al die zorgverleners aan het bed, die nu roofbouw plegen op hun lichaam, zijn de ouderen van morgen, die misschien wel extra zorg nodig hebben. Is er weer zo'n bijdehandje die stelt dat ouderen maar moeten meebetalen aan de ouderenzorg, een nog hogere eigen bijdrage van een al vaak schamel pensioentje na 40 jaar slecht betaald te zijn geweest, dat net genoeg is om zorgpremie en huur te betalen. Wel ja, als ze niet meer te eten hebben gaan ze vanzelf dood, meneer politicus!

De politiek denkt dus aan 106.000.000 euro bezuinigen, was dat voor of na de plastische hersenchirurgie? Zijn ze nou helemaal katholiek geworden? Ouderen moeten dadelijk maar verzorgd worden door hun kinderen… en als je die niet hebt? Ik zie nu allemaal jongeren de ouders van anderen verzorgen, met liefde en inzet en flexibele werktijden. Soms 6 dagen in de week a 6 uur per dag, tja zo kom je als manager ook aan een 36urige werkweek voor je medewerkers, maar wanneer doe je als flexwerker je eigen ouders dan een plezier? Wanneer ruim je dan jouw en hun huis op en hoe doe je dat dan als je zelf nog kleine kinderen hebt?

Ik wil, voordat ze verder gaan zaniken over bezuinigingen in de zorg, twee dingen.
Ten eerste wil ik gastspreker zijn, alléén in de Tweede Kamer ( één kamer is ook wel genoeg natuurlijk) en eens een hartig woordje spreken met de luitjes. En daarna vraag en antwoord, ik weet de antwoorden vanaf de niet politieke kant, vraagt u maar!

Ten tweede wil ik dat de rekenkamer mij voorrekent, waar iedereen bij is, ook radio en tv en de kranten en desnoods de Twitter, wat we kwijt zijn aan overtollige salarissen van bestuurders en toezichthouders en hun adviseurs en makelaars, die geen enkele affiniteit hebben met de zorg en wat al die leasebakken kosten, de brainstormpjes in Ede, inclusief twee nachten hotel en spa, de onzinreisjes ( ook die nog steeds betaald worden door de sponsors=farmaceutische- en zorgmiddelen industrie) naar Verweggistan, om te zien hoe ze het daar wel of niet doen.

Ik denk dat we die 300 miljoen extra bezuinigingen dan gelijk kunnen schrappen en het overblijvende miljard was een jarenlange rekenfout van alle voorgaande kabinetten; iedereen weet dat als je nu 16 miljoen inwoners hebt, je over 10 jaar nog steeds 16 miljoen inwoners hebt die weer 10 jaar ouder zijn geworden. Het is wishfull thinking om te denken dat niemand dadelijk meer zorg nodig heeft. Wishfull? Of gewoon dom?

Bezuinig op al die leegstaande dure gebouwen die als ruilmiddel voor de fusies in de zorg hebben gediend, gewoon overhevelen naar de gemeentes, we hebben er allemaal aan meebetaald. Maak er leuke woningen van, voor studenten en ouderen, lekker door elkaar.

En in plaats van militairen opleiden voor een nare dood, voer de sociale dienstplicht in. Allemaal een jaartje (mag in delen) zorgen voor mensen die dat echt nodig hebben. Sociale dienstplicht met recht op een basisuitkering of studiefinanciering. Voor én de rijke én de arme jongeren verplicht en niet af te kopen. Voor iedereen een taak: voorlezen, op een pc werken, papieren invullen, wandelen, schoonmaken, douchen, boodschappen doen, een maandje verzorgingstehuis en een maandje kinderopvang....
Dan kunnen daar weer mensen hun vakantiedagen opnemen en kan iedereen fris en fruitig doorwerken in de zorg, meer handen aan het bed en meer bewuste jonge mensen die ook een keer oud worden! Het is maar een suggestie! Niks bezuinigen, anders indelen en oplossen, daar worden politici dik (een gezond-dieet suggestie?) voor betaald.

Kan iemand er voor zorgen dat ik zo'n gesprekje mag hebben met de (nu nog demissionaire) ministers, allemaal en met de nog aanwezige Kamerleden? Graag nog vóór de aanstaande verkiezingen!



©Gavi Mensch
Maastricht, 31-3-2010

 
Ps. De lijst met topslarissen in de zorg die Zorgvisie publiceerde is van het net verdwenen(?), maar ik heb hem bewaard, 767  toppers uit de zorg die meer verdienen dan 100.000  exclusief de extraatjes. Voor wie hem wil inzien.......

.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

SP stemmen dus maar...
x
Eva

Anoniem zei

voor de rest ben ik het niet zo eens met de SP, beetje te simpel gedacht soms, maar goed ik snap de reactie....de hypotheekaftrek, tja...;-)

Anoniem zei

Ga deze dingen in de politiek zeggen want je hebt zo gelijk zo vreselijk gelijk,en stuur deze 'brief' aan alle tweede kamerleden en aan de mensen in de politieke partijen die zich met 'zorg'bezig houden. Chawwa

Anoniem zei

hé zuster, ik heb je een uur geleden gebeld om me van die po af te komen halen en jij maar schrijven, alsof dat niet nog minder handen oplevert? Stuur idd maar rond, iemand moet zijn mond opentrekken!
grt Niek

Lisa zei

Hallo gavi,
Bedankt voor het posten van deze blog.
Ik heb volgende week donderdag een betoog over dat ze moeten stoppen met het bezuinigen op de gezondheidszorg en hier heb ik veel aan gehad!
Veel goede argumenten! :)

x Lisa

Een reactie posten